وبلاگ رسمی مجتبی کاویان

اطلاع رسانی های شخصی و عمومی و ارایه دیدگاه ها

وبلاگ رسمی مجتبی کاویان

اطلاع رسانی های شخصی و عمومی و ارایه دیدگاه ها

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

🍀 آیا صحبت بر سر سیاوش پور و کوشکی بود؟

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۱۵ ق.ظ

مجتبی کاویان

11/6/1396

دیدگاه طرفداران #سید_علی_کوشکی در انتخاب مجدد وی به سمت شهردار احتمالاً این است که وی مدیری توانمند و پرانرژی و اهل خود شهرداری است که توانسته در این مدت تا حدودی بر بدهی های مختلف شهرداری چیره شود، از عهده دعاوی حقوقی برآید و #کارهای_عمرانی نیز در سطح شهر انجام دهد. یک دلیل دیگر طرفداران کوشکی می تواند این باشد که #تعویض_مداوم_شهردار در این چند ساله، مدیریت شهری را از حالت #ثبات خارج کرده و توان اعمال سیاست های پایدار را از شهر گرفته است. این دیدگاه در جایگاه خود ایده ای محترم است که تا حدودی قابل پذیرش است.

اما در مقابل طرفداران #بهرام_سیاوش پور، اعتقاد دارند که شهرداری در 10 سال اخیر، مرتباً قانون فروشی و شهرفروشی کرده و حاصل آن ریخت ناجور شهری است که روی فاکتورهای مختلف اجتماعی و امنیتی در شهر سبزوار اثرگذار است. مدیریت شهری و شهرداری سبزوار در حال حاضر، معیار کاملاً مشخصی برای توافقات ساختمانی و ملکی و پروژه های اجرایی خود ندارد و شهر بیش از آنکه نیاز به اقدامات و مداخلات مستقیم عمرانی داشته باشد، نیازمند #فرایند_مشخص و شفاف برای #هدایت_جریان_توسعه توسط خود مردم است و راه آن، تنها #حاکمیت_قانون و کارشناسی خواهد بود و نزدیکان سیاوش پور بهتر از هر کس دیگری می دانند که گرفتن هر گونه امتیاز از سیاوش پور با حربه رفاقت یا تعارفات روزمره تقریباً محال است. بلکه بایستی برای هر حرکتی که در آن بخشی از اموال و منابع دستگاه اداری هزینه می شود، یک گزارش یا توجیه کارشناسی و علمی خوب و قانع کننده وجود داشته باشد تا وی آن حرکت را قبول دار شود. 

سیاوش پور، نزدیک به چهار سال بدون چالش و مشکل جدی، شهردار سبزوار بوده و موجب توسعه فراوان شهر شده است.

از این جهت که در این روزها، بنرهای مختلفی برای تشکر از شهردار مستقر در قسمت های مختلف شهر و از جمله در محوطه ورودی شورای شهر و درست در روزهای تصمیم گیری نصب شده بود، بد نیست که اشاره ای مختصر هم به برخی از اقدامات کلیدی شهرداری در دوران مدیریت سیاوش پور گردد:

بازگشایی و بهسازی مسیر اتصال شهر به شهرک توحید، نیاز به تلاش جهادی داشت که در دوره مدیریت سیاوش پور بر شهرداری محقق شد. بازگشایی بلوار بوتان گاز، همه با تلاش و مشارکت و تعامل با مردم و صنعتگران صورت گرفت. احداث پارک جانبازان و پارک بعثت، واگذاری زمین برای پارک و مجموعه فرهنگی ورزشی در مقابل بیمارستان واسعی، تملک و آغاز فعالیت های عمرانی در پارک شهدای گمنام از جمله کارهای شهرداری در زمینه افزایش فضای سبز در دوره مدیریت وی بوده است. یکی از مهمترین اقدامات زیرساختی در دوره شهرداری سیاوش پور، اجرای محل عبور سیلاب شهر در شمال تا جنوب در محور کوچه قصبه بود که آب های سطحی شهر را جمع آوری و هدایت می کرد. اجرای میدان تندیس سربداران در اتوبان سبزوار تهران، در جهت ارایه چهره ای زیبا در ورودی شهر از سمت تهران بود. کمربندی جنوب شهر در دوران مدیریت او بهسازی و آماده سازی شد. اینها همه نشان می دهد سیاوش پور هم قبل از آن که با شخصیت پیوریستی­ای که از او ارایه می دهند، نسبتی داشته باشد، مدیری است قویاً عملگرا و اهل تعامل.

اما یک دیدگاه مضحکی که در این روزها مطرح می شد، این بود که شهردار سبزوار باید کسی باشد که مانند دیگر بافت های مدیریتی شهر، اهل بده و بستان باشد. در غیر این صورت کسی در این پست در سبزوار دوام نمی آورد. یکی از بزرگترین مشکلات در سطح نخبگان اداری و نهادی در محیط های توسعه نیافته مثل سبزوار، همین است که برخی از زعما به واسطه تجربه ای طولانی از #اختیارداری_محلی و #ریش_سفیدی، رجوع به تجربه های کم و بیش منحصر به فرد خود را بر رجوع به متخصصین و مهندسین ارجح می دانند. نهایتاً چنین برداشت می شود که گویی اینجا، چنان با دیگر جاهای دنیا متفاوت است که هیچ یک از قوانین مهندسی در این مکان آنتن نمی دهد و راه توسعه شهر را فقط آنان می دانند. به همین دلیل وقتی که نظرات آنان با قوانین بالادست و روحیه مهندسی سازگار نیست، علم و قانون را بر نمی تابند و به تعامل با نیروهای شهر اشاره می کنند.

البته این که سبزوار شهری خاص باشد که هیچ شهر دیگری شبیه آن نیست، از دیدگاه هویت شهری، بسیار درست و حایز اهمیت است. اما مشکل این است که عزیزانی که بر این جنبه تأکید دارند، اساساً به ساز و کارهای علمی حفاظت از این مقوله (هویت) هم خیلی اشراف ندارند. از این روی است که هر زمان بحث تکنولوژی های عجیب و غریب و حرکات لِیت مُدرنی می شود، از نظر ایشان سبزوار شهری شایسته بالاترین سطح فناوری است. در مسیر ترانزیت قرار داشته و سالانه مقادیر فوق العاده ای مسافر و بار در این شهر جابجا می شود و غیره. اما زمانی که صحبت از قانون و حقوق شهروندی و رعایت ضوابط شهرسازی و حریم محلات می گردد، سبزوار شهری تافته جدا بافته است که باید به طور ویژه برای آن فکری کرد. واقعاً سبزوار کجای جغرافیای جهان قرار دارد که آفتاب عدالت و قانون در همه جای دنیا طلوع کرده به جز سبزوار؟ ...

متأسفانه محرومیت های مداوم شهری در بسیاری از شهرهای ما، موجب شده که چشم امید مردم همواره به دستگاه شهرداری برای تأمین خواسته های اولیه خود (پیاده رو، آسفالت، بازگشایی معابر و ...) باشد و از پرداختن به نیازهای درازمدت نسل های آینده غفلت شود.

این کارهای فوری و دم دستی بدون #مشارکت_مستقیم مردم و #فرایند_تصمیم_گیری_شفاف برای انتخاب موقعیت مداخله، موجی از توجه به یک محله خاص (هرجا که این مداخلات صورت می گیرد) ایجاد می کند و عده ای که به دنبال #سوداگری_ملک_و_زمین هستند، در حالی که خودشان برای دریافت پروانه های آنچنانی مراجعه می کنند، مردم را ترغیب می کنند که فراتر یا بدون تناسب با نیازها و امکانات خود، زمین و ملک بخرند. گویی شهرداری برای برخی سرمایه گذاران زمین و مسکن دانه می ریزد و آنها نیز برای مردم دام پهن می کنند. #سرمایه_مردم که باید صرف کسب و کار #تولید و خدمات ارزنده تری در شهر بشود، در ساخت و ساز هزینه می شود و با تولید جمعیت و #بدهکار کردن #نسل_آینده به هزینه های صرف شده، نیاز آن در بازار پیش بینی می شود و این چرخ معیوب البته مخصوص سبزوار نیست. این بازی گُلدکُوِستی سالهاست که با جادوی نفت و نفرین منابع، گریبان اقتصاد شهری را در کشور گرفته و آن را باتلاقی عمیق فروبرده است. #رکود_فعلی ساختمان و مسکن #بهترین_فرصت برای #بازسازی_اقتصادی_شهر و چرخش شهرداری ها به سمت #درآمدهای_پایدار است و خوشا به حال شهرهایی که شورای اسلامی آنها دارای دید علمی و دراز مدت است. در عین حال به عقیده نگارنده، این چهار سال فرصتی بسیار طلایی برای شفافیت و کارآمدی شهرداری سبزوار است و عمدتاً یکی از تهدیدهای مردم سالاری این است که طیف اکثریت برای کاهش هزینه های سیاسی انتخاب خود، دست به کار #اقدامات_شتاب_زده و حرکات عوامانه شود. اقداماتی که موجب #تلف_شدن_منابع آینده شهر به پای #نو_فرسوده_سازی محیط کالبدی و اجتماعی گردد. هزینه سیاسی انتخاب شهردار توسط یک طیف را نباید مردم بدهند. بایستی با #آگاه_سازی گروه های شغلی متنوع از طرح­ها و ایده­های (ولو آرمانی) کارشناسان (و نه شبه کارشناسان) برای آینده شهر، هزینه عجله و شتاب زدگی را افزایش داده و در عوض هزینه #تصمیمات_درازمدت را برای شهردار سبزوار کاهش دهند، تا وی بتواند در #فضایی_آرام با موازنه منطقی و عادلانه میان نیروهای مخالف و موافق تصمیم بگیرد.

شهردار محترم هم سعی نماید که با ایجاد #اتاق_های_فکر که همه #کارشناسان_منتقد در آن جمع باشند، آنها را نیز در جریان مشکلات خود بگذارد. هدف های خود را واضح و روشن به آنها ابلاغ کند. با #زبان_نقشه با آنها سخن بگوید و نهایتاً سخن آنان را به گوش جان و دیده منت بشنود و بپذیرد و بدین ترتیب دوباره اعتمادی میان کارشناسان دلسوز و مدیریت شهری برقرار کند. کمترین حاصل این اقدام جلوگیری از دلسردی افراد مؤثر است.

به هر حال این موارد محقق بشود یا نشود، #مردم باید مطلع شوند که در دهه­های اخیر #هزینه بسیاری از #کارهای_عمرانی و #شبه_عمرانی شهر، از محل همین #تخلفات_ساختمان هایی بوده است که به شیوه نامتعارفی ارتفاع گرفته اند. به همین دلیل هم با کاهش ساخت و ساز، تحرکات عمرانی شهرداری هم کاهش یافت و احتمالاً رونق دوباره آن منجر به فعالیت های جدید خواهد بود. اما در این مرحله باید به طور دقیق مشخص شود که #اعتبارات_مالی که صرف امور #عمرانی و #شبه_عمرانی می شود، دقیقاً با #فروش کدام خدمات، کالا یا از کدام #منابع در شهرداری حاصل می شود و با کدام ساز و کار جمع آوری شده است؟ تا دوباره برای جدولکاری و پیاده روسازی داخل شهر، نظام ارتفاعی محله ها و حریم آسمان شهر و فضاها و طبیعت بکر حاشیه شهر به یغما نرود.

باید مشخص شود که #ضوابط #ارتفاع، #سطح_اشغال، #تغییر_کاربری، سرانه #فضای_سبز، #حریم_قنوات چیست و چه کسانی یا نهادهایی برای #عدول_از_قانون فشار می آورند. #شفاف_کردن بسیاری از این مسایل، خصوصاً توسط #طیف_اقلیت حاضر در #شورا، علیرغم اینکه ظاهری مانند تقابل دارد، اما به خوبی می تواند فشار را از روی شهردار مستقر بردارد و کار او را در اجرای قانون آسانتر کند. چیزی که مردم و همچنین همه دوستان #راستگو در شورا از آن منتفع خواهند شد.

آغاز

  • مجتبی کاویان